Altres Barcelones

AltresBarcelones.com / Història de Barcelona, anècdotes i curiositats des del 2007



Antiga fàbrica del Vapor Vell (fotografia de: antiquari.refres.cat)

Comencem la setmana amb una bona notícia:
Aquest dimecres 2 de febrer s’inicia el primer Cicle de Xerrades Altres Barcelones sobre aspectes curiosos i desconeguts de la ciutat.
L’objectiu d’aquestes xerrades és apropar la història a la gent i redescobrir la ciutat amb una altra mirada, ja sigui a través d’episodis històrics poc explorats, mitjançant llegendes o desmentint falses creences, com és el cas de la primera xerrada, que duu per títol “La invenció del barri Gòtic”.
Així doncs, cada dimecres de febrer a les 21:30 h. la Sala d’estudi de la Biblioteca Vapor Vell (Passatge Vapor Vell, s/n. 08028 Barcelona) obre les seves portes perquè els ciutadans puguin conèixer una mica més la història de la Barcelona.
El lloc on es realitzaran les xerrades té el valor afegit de ser l'edifici del que antigament fou la fàbrica textil del Vapor Vell, una indústria de la família Güell que arribà a ser una de les més importants del país en el seu moment àlgid.

Aquestes xerrades són obertes a tothom i de caràcter gratuït:


• Dimecres 2 de febrer: LA INVENCIÓ DEL BARRI GÒTIC
Molts turistes visiten el “Barri Gòtic” sense saber que aquest va ser creat entre els segles XIX i XX i que gran part dels seus elements són simples recreacions. Sense anar més lluny, la façana de la catedral és contemporània i el pont del Carrer del Bisbe és del 1928.

• Dimecres 9 de febrer: LA BARCELONA BRUTA
Malgrat els serveis de neteja s’esforcen per mantenir la ciutat neta, el centre de Barcelona continua estant encara especialment brut. Aquest problema ve de lluny. La descripció de les pèssimes condicions higièniques de la ciutat en el passat i els costums escatològics dels seus ciutadans són l’eix d’aquesta xerrada.

• Dimecres 16 febrer: LLEGENDES DE LA BARCELONA VELLA
Molts pensen que les llegendes només poden ambientar-se a pobles recòndits, però Barcelona té un ric patrimoni llegendari des de l’edat antiga fins l’actualitat.
Aquestes narracions, tot i no ser fets històrics reals, ens ajuden a entendre la mentalitat de la societat barcelonina que les va crear en diferents moments històrics.

• Dimecres 23 de febrer: BARCELONA AL SEGLE XIX. LA CIUTAT INSURRECTA
Segons Friedrich Engels, Barcelona fou la ciutat amb més lluites de barricades durant el segle XIX. Moltes de les seves revoltes a més, presenten anècdotes ben curioses com ara cavalls abatuts per armaris, avalots iniciats per borratxos o conspiracions gestades a les xocolateries.

Per a més informació podeu consultar el calendari d'activitats.


Esteu tots convidats! No hi podeu faltar!


El divendres passat la gent de La Sexta em va demanar si els podia explicar quelcom sobre el monument situat a la cruïlla entre el Passeig de Gràcia i la Diagonal.
El motiu era que avui diumenge aquesta estàtua era retirada. La intervenció ha estat una simple pinzellada però si voleu saber-ne més podeu consultar el post que fa temps vaig escriure sobre aquest tema.
Aquest vídeo s'ha emès avui a tot l'estat en els noticiaris d'aquesta cadena.

1908 Ciutadans i autoritats posen davant l'alzina del Passeig de Gràcia després d'haver estat tirada a terra


Davant del Palau Robert, ja al costat de la Diagonal, s’alçava fa temps una robusta alzina enmig dels arbres alineats. Aquesta fou una de les moltes fonts d’inspiració que Mossèn Cinto Verdaguer va tenir a la ciutat de Barcelona fins el punt de dedicar-li una prosa.
Nova alzina del Passeig de Gràcia
En aquest bell escrit sembla que el mateix poeta, fill de Folgueroles i resident a la Ciutat Comtal entri en una conversa amb l’alzina compartint ambdós l’angoixa d’haver nascut enmig del camp i haver-se trobat engolits per la metròpoli.
Segons ell, aquesta alzina ja era allà molt abans que el propi Passeig de Gràcia, potser quan el camí que unia Barcelona i Gràcia era conegut amb el nom de Camí de Jesús...
Verdaguer ens compara aquest arbre amb un indòmit almogàver que no és capaç d’alinear-se amb els plataners esquifits que l’envolten, fills d’una societat de consum que muda de fulla cada tardor i que rep els nutrients amb biberó en comptes de prendre’ls de la terra i amant de l’uniformisme que viu de pressa i corrent. El més curiós de tot és que aquesta prosa publicada per primer cop el 10 de juny del 1903 al diari La Veu de Catalunya, era premonitòria en els qüestionaments sobre si aquest arbre seria capaç de suportar la vida ciutadana, ja que l'alzina morí tan sols quatre anys després.
Segons un informe publicat per la Direcció de Jardins i Arbrat, aquesta mort només era el colofó de l’estat pèssim dels arbres de l’Eixample i la Ciutat Vella.
Remenant llibreries de vell he aconseguit trobar una antiga fotografia de l’enderrocament d’aquesta mítica alzina, que reprodueixo a la capçalera del post. Sembla ser que aquest moment fou considerat prou important com per ser immortalitzat.
Ara, curiosament, una alzina molt més prima s’alça en lloc seu, i un cartell explicatiu ens recorda que la seva predecessora va arribar a tenir una prosa dedicada d’un dels millors poetes que ha tingut la literatura catalana.
Casualment aquesta no és l'única alzina que s’alça al Passeig de Gràcia, ja que en podem trobar una, encara més petita, davant el número 24.
L’alzina original lloada per Verdaguer ja forma part del passat, però sempre ens quedaran aquestes petites alzines resistents i la prosa d’en Verdaguer:



L’alzina del Passeig de Gràcia
Jacint Verdaguer


Filla de les muntanyes,
¿qui t’ha plantada ací a la vora d’un passeig i enmig l’eixamplament de la ciutat?
Ben segur que ningú. Ets un record de les antigues boscúries que baixaven del Tibidabo, una borla del seu mantell de setí verd que arribava fins prop de la mar.
La Providència t’ha deixada enmig de la nova Barcelona per recordar-li que fou un prat, com els empresaires de les vies fèrrees deixen un montorull de terra de cada desmont, com a testimoni de la feinada feta que diu als viatgers: “mirau on érem i on som”.

Mes, no t’anyores aquí tota sola? ¿No trobes a faltar les teves germanes que estan lluny d’ací a l’altra banda de Collserola o del Montseny, renyides amb aqueixa civilització que et migra, t’escanyoleix i et deshonra?
¿No enyores aquelles immenses ramades d’ovelles que davallaven mandrosament de la collada, com una congesta que esquitlladissa rossola i camina envers la plana? Elles cercarien la teva ombra emparadora i el teu patriarcal redós i amb sos bels planyívols et donarien “grans mercès”.
¿No enyores aquells pastors que semblaven fets de la teva fusta, amb els esclops ferrats als peus, amb la barretina al cap i coberts amb la samarra feta de la pell de bestiar de llana que pastura? Allà tu series la seva amiga i confident; tu els faries de casa, tu series la seva llar. En les llargues i adormidores pluges de l’hivern tu els faries de sopluig;
i en els temperis de l’estiu els serviries de parallamps i de cabanya...

Placa explicativa als peus de la nova alzina
Pobra filla de l’afrau, ¿com t’avindràs tu a la titànica moda ciutadana?
Aquí tots els arbres, inclinant el cap una vegada a l’any al llenyataire, com les ovelles a la tisora del tonedor, es deixen tondre i esporgar dels brots sobrers o no sobrers, per la destral cruel. Aquí no es permet que els arbres tinguen grops o berrugues, ni que prenguen males jeies impròpies d’arbres civilitzats de jardí.
I tu, bosquerola com ets, sabràs seguir, punt per punt, totes aqueixes molestoses etiquetes? I si les sabesses seguir, ¿ja podria amb la teva embardissada cabellera la podadora, que és la pinta de l’esporgador?
Arbre muntanyenc, ¿ja sabràs formar entre els arbres de viver? Almogàver indòmit, ¿ja sabràs posar-te de filera amb aqueixa tropa de plàtans, novella, polida, endiumenjada i fatxendera?
Tots aqueixos atletes de parada han estat i són encara criats amb biberó; cap d’ells no beu, com tu, la llet i la força de la mamella de la mare terra; ¿ i tu et resignaràs a abeurar-te, com ells, amb l’aigua d’una manguera?
La manguera que t’hauria de regar a tu és la dels núvols, és la del temporal que trona, udola i llampegueja baixant dels Pirineus.

¿Quina sava trobaràs tu en aquest passeig empedreït i arenívol? Ton camp és un altre; ton camp és una vessant de muntanya on pugues enfonsar les arrels fins a les entranyes de la terra.
El reguer que hauries de veure als teus peus és un xaragall cobert d’espessa bardissa; els seients que hi hauries de tenir són els marges herbosos; els teus veïns haurien d’ésser els esqueis i les cingleres.
A tu no et convenen pas els aires pestilents de la ciutat: respiraries millor l’aire lliure de l’obaga. Allí te’n farien d’afalacs els tramuntanals de tres dies; te’n dirien de coses les llevantades de vuit dies i vuit nits. Allí la tempesta escabellada et bressaria entre sos negres braços i el rúfol torb et cantaria la non-non com una mare a un noiet de quatre mesos per què s’adormi.

Aquí sempre seràs una forastera, una estranya, un arbre de res, mirat de reüll per tots els partidaris de la simetria i de l’uniformisme. Aqueix costum que tens de guardar les fulles d’un any per l’altre aquí no és seguit per gairebé ningú. Si vols que t’ho diga clar, això fa pobre. Aquí els arbres menys luxosos, fins els més estalviadors, estrenen un vestit de fulla verda i flamanta cada primavera, i ells mateixos faran córrer que tu no tens sinó un trajo per presentar-te al públic.

Això d’ésser jove a cent anys, això de no envellir mai, aquí tampoc no s’estila entre els arbres. Els del Passeig fan com els homes que van amunt i avall a la teva ombra: viuen depressa i corrents, i a vint-i-cinc anys ja són vells i a trenta són decrèpits.
Tu arribes a la vida ara tot just, i ¿quantes vegades els veieres canviar en aqueixa via? ¿Quantes els veuràs canviar encara si et deixen envellir?
Mes, si creixes gaire, si eixamples gaire la teva copa, no et deixaran pas morir de velluria… et faran la corretgeta.

Globus aerostàtic segons un romanç del XIX
Barcelona fou ja des del segle XVIII una de les ciutats pioneres en la aerostàtica. El primer experiment barceloní, que resultà fallit, es realitzà el dia 15 de gener de 1784 en un pati del carrer Trencaclaus tan sols uns mesos després que els germans Mongolifier haguessin presentat aquest nou invent a la humanitat.
Però fou durant el segle XIX quan la pràctica arriscada d’enlairar-se amb un globus cap al cel va agafar més popularitat, i conforme més augmentava l’afició, més risc demanaven els espectadors. En alguns casos, la imprudència com veurem, va causar estralls.
Si bé en un primer moment els enlairaments es realitzaven en terrenys d’espai obert dins la trama urbana o als patis, amb el pas del temps es va prendre el costum d’utilitzar la plaça de toros del Torín de la Barceloneta com a escenari, construïda a principis del segle XIX en motiu de la visita del rei Carles IV a Barcelona.
Dels nombrosos enlairaments de globus que es van practicar des d’aquest indret, un parell d’ells van acabar amb un final desastrós.

L’11 de setembre de l’any 1847, el prestigiós aeronauta francès Monssieur Arban va realitzar el seu primer espectacle entusiasmant els barcelonins. Veient l’èxit que tenien aquells esdeveniments va anunciar pel dia 19 un nou espectacle en el qual va avançar que s’enlairaria acompanyat d’un barceloní. Aquest fet va crear molta expectació i molta curiositat per saber qui seria el valent conciutadà que hi pujaria. El dia assenyalat Mr. Arban va aparèixer amb el seu amic Eudald Munné, conegut popularment per “l’Eudalet dels cotxes”, per formar part d’una família que posseïa una casa de lloguer de carros al carrer dels Arcs. L’espectacle fou una gran gesta i la gent va vibrar d’emoció en veure el primer català enlairat de la història.
L’eufòria pels globus va arribar després d’això fins a tal punt que el regidor d’Higiene Pública Práxedes Vilanova va arribar a plantejar la possibilitat d’un nou escut de la ciutat en forma de globus aerostàtic.
El 23 de novembre del 1849 Monsieur Arban va proposar-se fer, per tercer cop, un enlairament públic a Barcelona. Aquest cop s’enlairaria amb la seva muller.
En un primer intent el globus no es va enlairar tant com s’esperava i va caure fora de la plaça i, a la segona prova, veient que el globus gairebé xocava contra els espectadors, van descendir. El públic d’aquella època era molt impacient, i alhora molt exigent. Ells venien a veure un gran espectacle pel qual havien pagat 25 cèntims i sentint-se defraudats van començar a cridar Arban titllant-lo d’estafador i de covard.
El viatge sese retorn de Mr. Arban amb el Torín al fons
Arban, un home orgullós, es va enfurismar moltíssim, i veient-se reptat pel públic va demanar a la seva esposa que baixés del globus. Vestit d’etiqueta tal com acostumava a anar, sense abric, sense llast i sense brúixola, va ordenar que deixessin anar el globus, enlairant-se ben amunt, més amunt del que ell mateix preveia. La dona que s’havia quedat a terra, plorava desconsoladament. Un vapor va estar seguint el globus durant un temps fins que el van perdre de vista.
A partir d’aleshores van començar a córrer rumors sobre la seva situació. Es van rebre notícies d’avistaments en direcció a Sardenya, a Marsella i a Perpinyà. L’esposa d’Arban va recórrer desesperada aquests i altres indrets i va escriure als cònsols de l’estat espanyol, francès i italià sense cap resultat.
La ciutat va quedar commocionada després d’aquells fets. Fins i tot es va començar a fer popular la frase Ha fet l’anada de Monsieur Araban per dir a algú que se n’ha anat i torna.

El regidor Práxedes Vilanova va organitzar una col•lecta per a construir un monument a l’aeronauta Arban. Alguns experts com l’historiador Richard Mc’Namara defensen que aquests diners van acabar invertint-se en el monument a Cristòfol Colom.

la pobra vídua de Mr. Arban
A la vídua d’Arban, segons les memòries del menestral Coroleu, la van veure vagar pels carrers vestida de negre, vella i pobra, anys després, intentant guanyar-se les garrofes venent pedaços per a sanar les durícies:

“A la joven y elegante Mme. Arban la hemos visto años después, vieja y pobre, por las calles de Barcelona, vendiendo á un precio ínfimo... parches para curar los callos.”

Sembla que la ciutat no va ser massa generosa amb ella. En els darrers anys, es va quedar gairebé cega i finalment un tinent d’alcalde la va fer ingressar en un centre benèfic.

Amb el temps i el perfeccionament de les tècniques, els intrèpids aeronautes es van veure animats a realitzar espectacles cada cop més difícils i arriscats per tal de complaure un públic cada com més difícil d’impressionar.

Seguint la tònica de l’ exigència popular, el dia 1 de novembre de l’any 1888 un aeronauta anomenat Joan Budoy va decidir enlairar-se a la plaça de braus del Torín, fent cabrioles i acrobàcies a una simple corda lligada a un globus aerostàtic. Abans de la realització de l’espectacle ja hi havia qui discutia la conveniència de la pràctica d’exercicis tan arriscats, però finalment es va acabar duent a terme l’enlairament, que va desembocar en successos molt tràgics. El diari La Vanguardia en deia el dia següent:

“El capitán Budoy tropezó, estando á regular altura con un madero de los destinados á sujetar el globo durante su preparación, y tan violento fue el golpe que soltó el cable y cayó al suelo, quedando sin sentido y muerto en la creencia de muchos; el madero, arrancado de su sitio por la fuerza del encontronazo, fue á dar contra la barrera magullando á varios espectadores, uno de los cuales quedó muerto por fractura del hueso frontal con hundimiento de la masa cerebral; otro sufrió graves heridas en las piernas y los restantes guardaran como recuerdo sendas heridas y contusiones que deseamos sean curada en breve periodo de tiempo.”

De la resta de ferits no es tenen notícies fins el dia següent, quan el mateix diari acabava especificant detalls que ara no superarien la llei de protecció de dades com per exemple en quin pis i quina porta viu un dels ferits, contrastant amb la paradoxa de no poder identificar el difunt al qual l’impacte li havia rebentat literalment el cap:

Acrobàcies aerostàtiques a la plaça del Torín
“No ha podido ser identificado el cadàver del joven que anteayer murió aplastado por el mástil sujetador del globo en la plaza de toros.
Los heridos, Cuyo estado es más satisfactorio son: Enrique Gollos, de 8 años de edad, habitante de Gracia, calle de Quevedo, núm 8, piso primero, presentando varias contusiones graves; Juan Mestres, de 25 años, habitante en una tienda de la calle Viladomat; resultó con contusiones graves en todo el cuerpo.
El capitán Juan Budoy se encuentra asimismo en situación algo mejor de la que hizo presumir á primera hora, el fuerte golpe que sufrió”.

Tot i les moltes crítiques que es van efectuar posteriorment discutint la idoneïtat de les condicions de seguretat, no es van deixar de fer pas exercicis aerostàtics arriscats a la ciutat. El 1905, per exemple, un tal Capità Dardé va tenir un accident en globus entre els carrers Girona i Gran Via.

Doncs bé, de ben segur que heu escoltat milers de cops aquella frase repetida que diu que “aquell qui no coneix la història està condemnat a repetir-la” oi?

Això és el que li va passar no fa gaire, el 20 d’abril de l’any 2008 al sacerdot brasiler Adeir Antonio de Cali, quan se li va passar pel cap superar un rècord mundial elevant-se pel cel amb un miler de globus de festa inflats amb heli per intentar romandre-hi 20 hores. Malgrat el mal temps i la gent que li aconsellava desistir, després de realitzar una missa, va fer el que s’havia proposat. Fins i tot l’exèrcit va iniciar un dispositiu de recerca, però el capellà es va perdre en l’horitzó i no se’n va saber res més fins que el 24 de juliol del mateix any, un pescador va trobar les cames i part del tronc del sacerdot flotant al mar.


Aquesta setmana no he pogut evitar ensenyar-vos aquest fantàstic vídeo sobre la història de Les Corts que vaig descobrir gràcies a recomanacions d'usuaris d'Histotube.
Es tracta d'un repas a la trajectòria històrica d'aquest barri des de les primeres troballes ibèriques de Can Batllori fins l'actualitat. Són impressionants les reproduccións en 3D de l'època industrial i les de les antigues masies. Totalment recomanable.
Aquest video es va fer per encàrrec del Districte de Les Corts amb la coordinació de Pilar de Luna i l'assessorament de Josep Moran, Imma Navarro i Pere Poll. La realització és obra de Centrum.
Tobo que estaria bé que es realitzéssin més projectes com aquest i felicito aquesta iniciativa!